문학·예술심리치료학과 석/박사 공통 교과목
-
- 진로상담 CAREER COUNSELING
-
진로상담의 이론과 실제를 공부하는 교과이다. 기존의 진로상담 이론들을 살펴보고, 진로상담에 필요한 검사도구를 학습한다. 특성이론, 생애발달이론, 성격이론 등 기존의 진로이론에 대하여 비판적 탐구와 새로운 사회 문화에 적합한 대안적인 진로이론을 모색하고 상담현장에 적용하는 방법을 탐색한다.
Theories and practices of career counseling are explored. This course reviews existing vocational theories, including trait-factor theory and life-span theory in critical perspectives, and aims at exploring alternative theories which would explain appropriately new societal and vocational environments. In addition, this course also addresses the applications of various career theories in counseling practices.
-
- 고급가족상담 ADVANCED FAMILY COUNSELING
-
가족상담의 여러 가지 이론적 모형들을 포괄적으로 다루고, 그 이론들의 기본적인 개념, 가정, 명제들을 이해하고, 서로 비교 고찰한다. 실제 가족상담에서의 상담기법들을 다루며 가족상담사례연구를 한다.
This course deals with various theoretical models of family counseling comprehensively, and comprehends the basic concepts, assumptions, and propositions of the theories and compares them with each other. This course deals with practical counseling techniques in family counseling and conducts family counseling case studies.
-
- 고급발달심리 ADVANCED DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
-
인간의 전 생애를 발달 단계별로 구분하고 각 단계에서 이루어지는 인지적, 정서적, 심리사회적, 행동적 발달과정과 특징을 다양한 이론을 통해 살펴본다. 또한 각 발달 단계에서 이루어야 하는 발달과업과 발달을 저해하는 요인에 대해 다룬다.
We will study a comprehensive overview of the human life cycle with an emphasis on cognitive, emotional, psychosocial and behavioral development. Tasks to each developmental stage and variables that change the human life cycle will be stressed and discussed.
-
- 고급집단상담 ADVANCED GROUP COUNSELING
-
집단상담의 치료원리와 기제를 학습하고 특히 집단상담 과정과 실제를 통해 치료적 요인과 치료기술을 연마하는 것을 중요시하며 다양한 예술적 주제를 접목하여 치료기법을 개발한다. 실제적으로 집단상담을 체험하고 집단원들 간에 피드백을 주고받으며 치료단계별로 집단에서 일어나는 주요 역동을 이해한다.
We will study the therapeutic principle and mechanism of group consultation, especially train the therapeutic factors and techniques by group counseling process and its practice, and develop the therapeutic technique by combining art subject onto them. In practice, we will experience group consultation and exchange the feedbacks among them, and understand major dynamics occurring to the group in response to therapy stages.
-
- 상담윤리 ETHICS IN COUNSELING
-
이 교과목은 상담과정에서 발생할 수 있는 윤리적 문제들과 상담이 윤리적이어야 하는 이유에 대해 학습을 목표로 한다. 전문 상담 장면에서의 다양한 윤리적 딜레마를 분석하고 대처하는 능력의 배양을 목표로 한다. "
This subject aims to learn ethical problems that may arise in the consultation process and the reason counseling should be ethical. It aims to develop the ability to analyze and deal with various ethical dilemmas in professional counseling situations.
-
- 상담이론과실제 PRINCIPLE & PRACTICE OF COUNSELING
-
상담의 이론 습득과 상담 과정 및 이해를 목표로 한다. 현대 상담 심리학의 주요 이론을 숙지하고 상담현장에서 다양한 사례를 분석함으로써 상담의 이론과 실제를 함께 다룬다.
It aims at understanding theory of counseling and consultation process. This subject deals with the theory and practice of counseling by studying key theories of contemporary counseling psychology and analyzing various cases at counseling fields.
-
- 심리측정및평가 PSYCHOLOGICAL TESTING & ASSESSMENT
-
심리치료 현장에서 일반적으로 많이 쓰이는 심리검사의 원리와 실시, 채점, 해석 방법을 익힌다. 또한 내담자의 행동관찰과 면접내용 등을 고려하여 검사 결과를 해석하고 평가하는 것을 연습한다. 이 과정은 객관적 심리검사와 투사적 심리검사에 대한 실제 경험을 제공한다.
We will learn the principles and techniques of administering, scoring and interpreting psychological tests that typically are used in a standard assessment battery. This course will provide hands-on experience in working with standardized and projective psychological testings.
-
- 양적연구방법론 QUANTITATIVE RESEARCH METHODOLOGIES
-
논문을 쓰기 위한 양적연구의 개념과 절차를 익히고 양적 연구의 실험설계. 설문조사법, 통계를 활용한 자료 분석방법을 다룬다.
We will learn the quantitative concepts and process of research to write a paper and deal with methods of data analysis used by experiment design, survey method, and statistics of a quantitative research.
-
- 이상심리학 ABNORMAL PSYCHOLOGY
-
정신질환의 진단 및 통계 편람(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM) 5판에서 분류하고 있는 심리장애의 임상양상과 병인론을 체계적으로 학습하고 심리치료적 접근법을 모색해 본다.
It deals with clinical features (characteristics) and etiology systematically categorized(classified) by the 5th edition of Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) and psychotherapeutic approach methods,
-
- 정신분석입문 INTRODUCTION TO PSYCHOANALYSIS
-
정신분석을 통해 무의식의 발견과 성적인 것의 분석을 통해 인간의 삶과 심리구조에 대한 새로운 이해를 시도해본다. 정신분석은 히스테리 치료에서 시작되었지만 임상에만 머물지 않고 예술, 문학, 철학에도 많은 영향을 미쳤으므로 인간 활동의 동기와 작용과정을 새로운 시각과 개념으로 설명해본다. 이 강좌에서는 정신분석이 과연 무엇이고 그것이 가져온 인문학의 변화들이 어떤 것인지 이해하도록 한다.
We will try to understand new life and psychological structure through the discovery of unconsciousness and analysis of sexuality. Psychoanalysis began with hysterical therapy, but it did not stay only in the clinic and had a lot of influence in art, literature and philosophy. In this subject, we will try to understand what psychoanalysis is and what brings changes to humanities.
-
- 질적연구방법론 QUALITATIVE RESEARCH METHODOLOGIES
-
논문을 쓰기 위한 연구의 새로운 패러다임으로서 질적 연구방법을 배운다. 질적연구방법은 현상학적 접근, 근거이론, 민족기술지학, 질적사례연구, 내러티브연구, 실행연구 등 다양한 방법을 포함한다.
We will learn the new paradigm of research to write a paper. Qualitative research methodologies will be studied including various approaches such as phenomenology, grounded-theory, ethnography, qualitative analysis process for case study, narrative research, action research, etc.
-
- 청소년상담 COUNSELING FOR ADOLESCENT
-
아동에서 성인으로 성장하는 과정에 있는 청소년들의 발달적 특징을 학습하고 성장과정에서 청소년이 겪을 수 있는 문제유형과 그에 대한 상담 방법을 익힌다.
This outlines the developmental characteristics of adolescents in the process of growing from children to adults and learns the types of problems that adolescents can experience in the process of growth and how to consult them.
-
- 정신분석상담이론과실제 THEORY AND PRACTICE OF PSYCHOANALYTIC COUNSELING
-
정신분석적 상담은 구조적 진단에 따라 주체의 고유한 정신 구조로서 증상을 다룬다. 증상이 주체가 도출해낸 해법이기에, 관건은 증상의 제거를 넘어서서 치료 불가능한 것과 함께 살아가는 삶의 방식을 창안하는 데에 있다. 이런 관점을 바탕으로 이 수업은 정신분석적 상담의 원리와 실제 방법을 살펴볼 것이다.
Psychoanalytic counseling views symptoms as an intrinsic mental structure of the subject according to structural diagnosis. Since symptoms are the solutions the subject has deduced, the key lies in creating a way of life that goes beyond the elimination of symptoms and cohabits with the incurable. Based on this perspective, this class will examine the principles and practical methods of psychoanalytic counseling.
-
- 정신병리학의이해 UNDERSTANDING PSYCHOPATHOLOGY
-
이 과목은 임상 심리 및 문학, 예술치료 영역에서 활동할 학생들에게 정신분석적 관점에서의 정신병리를 소개하는 것을 목표로 한다. 정상성과 비정상성의 이원론적 구분 너머에서 일상과 정신병리의 관계를 탐구한 정신분석학 관점에서 정신병리학과 이상심리의 주요 논점과 이론을 공부한다.
This course seeks to introduce psychopathology from a psychoanalytic perspective to students who will work in the fields of clinical psychology, literature, and art therapy. This course explores the main issues and theories of psychopathology and abnormal psychology from the perspective of psychoanalysis, which explores the relationship between everyday life and psychopathology beyond the dualistic distinction between normality and abnormality.
-
- 대상관게론 OBJECT RELATIONS THEORY
-
멜라니 클라인은 자신의 주요 개념(망상분열적-우울적 위치, 내적 대상, 환상, 상징 형성, 투사적 동일시, 시기심과 감사)을 통해 프로이트 정신분석을 혁신했다. 이 과목은 클라인을 필두로 클라인을 비판한 위니코트, 클라인을 발전시킨 윌프레드 비온, 한나 시걸, 허버트 로젠펠드, 그리고 클라인 학파를 종합적으로 논의한 도널드 멜처의 저작을 통해 대상관계 이론의 주요 논점을 배우는 것을 목표로 한다
Melanie Klein revolutionized Freudian psychoanalysis with her main concepts: paranoid-schizoid and depressive positions, inner object, illusion, symbol formation, projective identification, envy and gratitude. This course aims to learn the main points of object relations theory through the comparative writings of Winnicott, who critiqued Klein; Wilfred Bion, Hannah Segal, and Herbert Rosenfeld, who furthered Klein’s theory; and Donald Melcher, for his comprehensive discourse of the Klein School.