정신분석상담전공 선택 교과목
-
- 꿈분석이론과실제 DREAM ANALYSIS THEORY AND PRACTICE
-
꿈은 무의식의 왕도이지만 프로이트 이전까지는 학문적 연구 대상이 아니었다. 프로이트는 환자들의 꿈을 분석하고, 그 뒤에 은폐된 증상의 숨은 의미를 탐구하면서, 무의식의 과학을 만들 수 있었다. 본 과목에서는 학생들이 실제 자신의 꿈을 발표하고, 집단상담 형태로 분석하면서 꿈을 상담에서 어떻게 활용할 수 있을지 방법론을 배우도록 한다.
Dreams are the “royal road” to the unconscious but were not academically studied until Freud. Freud was able to create a science of the unconscious by analyzing the dreams of his patients and exploring the hidden meaning of the symptoms hidden underneath dreams. In this course, students will learn how to utilize their dreams in counseling by presenting their dreams and analyzing them in the context of group counseling.
-
- 현대정신분석 MODERN PSYCHOANALYSIS
-
프로이트는 정신증자들에게 정신분석이 적용될 수 없다고 여겼다. 그러나 하이만 스팟닛츠에 의해 1950년에 창시된 모던 정신분석은 정신증 및 자기애적 신경증에 대한 분석에서 큰 성취를 이뤘다. 이 수업은 모던 정신분석모던 정신분석의 개척자에 의해 탐색된 여러 쟁점과 이론을 공부하는 것을 목표로 한다.
Freud believed that psychoanalysis could not be applied to psychotics. However, modern psychoanalysis, founded in 1950 by Hyman Spotnitz, saw great achievements in the analysis of psychosis and narcissistic neurosis. This course aims to study the various issues and theories explored by the pioneers of modern psychoanalysis.
-
- 프로이트 기본개념 BASIC CONCEPTS OF FREUD
-
충동, 투사, 억압, 콤플렉스, 트라우마 등 많은 정신분석 개념이 일상에서 사용되고 있지만 통속화된 경우가 많다. 프로이트는 신경증 환자를 치료하면서 수많은 정신분석 개념을 창조했고, 실제 사례에 적용하고 실천적 의미를 검증하면서 풍부하게 내용을 채워나갔다. 본 과목에서는 프로이트 이론의 골간을 이루는 핵심 개념을 중심으로 정신분석학이 어떤 학문인지 배운다
Numerous psychoanalytic concepts such as drive, projection, repression, complex, and trauma are used in everyday life at the cost of vulgarization. While treating neurotic patients, Freud created countless psychoanalytic concepts and richly developed their meaning by applying them to case studies and testing their practical meaning. This course seeks to learn what psychoanalysis is as a field of study, focusing on the core concepts that form the backbone of Freud's theory
-
- 투사기법의이해 UNDERSTANDING PROJECTION TECHNIQUES
-
투사기법은 라포 형성, 아동에게의 적용 가능성, 왜곡 반응 방지라는 장점 및 표준화된 절차 부족, 해석에서의 객관성 부족, 규준 자료의 부족이라는 단점을 동시에 갖고 있다. 이 수업은 정신분석적 의미의 투사적 동일시를 둘러싼 쟁점을 살펴봄으로써 임상 현장에서 투사기법을 적절히 활용할 수 있도록 하는 것을 목표로 한다.
The projection technique has both the advantages of rapport formation, applicability to children, prevention of distorted reactions, and the disadvantages of lack of standardized procedures, lack of objectivity in interpretation, and lack of standard data. This course seeks to enable the proper utilization of projection techniques in clinical settings by examining the issues surrounding projective identification of psychoanalytic meanings.
-
- 정신분석적집단상담 PSYCHOANALYTICAL GROUP COUNSELING
-
집단 상담은 서로 관계가 있거나, 비슷한 문제를 겪는 사람들을 의도적으로 한데 묶어 상호 작용과 지지 속에 영향을 받게 하면서 문제 해결을 도모하는 상담의 한 형식으로 널리 실행되고 있다. 본 과목에서는 정신분석 원리에 기반한 집단 상담 방법의 이론과 개념을 배우고, 직접 실습도 해보면서 정신분석적 집단 상담의 효능성을 배우고자 한다.
Group counseling is a form of counseling that seeks to solve problems by intentionally bringing together people who are related to each other or experiencing similar problems and allow them to be influenced by interaction and support. In this course, we will learn the theories and concepts of group counseling methods based on psychoanalytic principles and examine their effectiveness.
-
- 정신분석적슈퍼비전 PSYCHOANALYTIC SUPERVISION
-
개인 분석, 이론교육, 임상경험과 더불어 슈퍼비전은 정신분석가 양성에서 핵심적인 과정이다. 이 수업은 정신분석적 슈퍼비전의 쟁점들(치료를 이끌기, 윤리적 감수성, 경험에서 배우기, 테크닉 함양)을 개괄한다. 이 수업에서는 정신분석 실천 임상을 배우고 훈련하는 수련가의 욕망을 분석하면서 어떻게 이를 분석가 자질을 함양하기 위한 계기로 활용할 수 있는지 살펴본다.
Along with personal analysis, theoretical education, and clinical experience, supervision is a key process in nurturing psychoanalysts. This course seeks to summarize the issues of psychoanalytic supervision (leading therapy, ethical sensibility, learning from experience, cultivating technique). Rather, This course will analyze the desire of trainees to learn and train psychoanalytic practice, and examine how this can be used as an opportunity to cultivate the analyst’s qualifications.
-
- 정신분석기법이해 UNDERSTANDING PSYCHOANALYTIC TECHNIQUES
-
이 과목에서는 프로이트 이후 정신분석 기법이 어떻게 변화, 확장되었는지 개괄할 것이다. 이를 통해 정신분석 기법에 관한 핵심 개념들(자유 연상, 전이, 저항, 훈습, 중립성, 해석 및 구성, 환상)에 관한 이해를 도모하고, 임상 현장에서 개념들을 창조적으로 운용할 수 있는 능력을 키우도록 한다.
This course will outline how psychoanalytic techniques have changed and expanded since Freud, This will aid better understanding of core concepts of psychoanalytic techniques (free association, transference, resistance, training, neutrality, interpretation and construction, fantasy) and develop the ability for creative application of the concepts in the clinical field.
-
- 정신분석과철학상담 PSYCHOANALYSIS AND PHILOSOPHICAL COUNSELING
-
프로이트는 철학, 종교, 예술을 대표적인 3대 환상적 세계관으로 규정하면서 거리를 두었다. 하지만 자크 라캉은 철학의 핵심 개념을 정신분석에 접목시키면서 정신분석학을 새롭게 혁신하여 현대사상에 많은 영향을 미쳤다. 한편 철학의 방법론을 치료와 심리 증상분석에 활용하는 철학 상담도 발전하고 있다. 본 과목에서는 현대철학의 여러 쟁점과 조우하는 교차점을 탐구하면서 철학 상담과 정신분석의 상호 관계를 살펴본다.
Freud separated philosophy, religion, and art as the triumvirate of representative fantasy worldviews. However, Lacan applied the core concepts of philosophy to psychoanalysis and revolutionized the field of psychoanalysis, significantly influencing modern thought. Meanwhile, philosophical counseling, which employs the methodology of philosophy for treatment and psychological symptom analysis, is also progressing. In this course, we examine the interrelationship between philosophical counseling and psychoanalysis by exploring the intersection where psychoanalysis encounters issues in philosophy.
-
- 정신분석과정신의학 PSYCHOANALYSIS AND PSYCHIATRY
-
정신분석과 정신의학은 둘 다 인간이 사회 속에서 겪는 정신장애와 고통을 연구하고 치료하지만 방법이나 전제는 많은 차이를 보인다. 그러나 둘의 관계는 대립적이기보다 상보적이며, 실제 정신의학에서도 정신분석 방법을 상담에 활용하기도 한다. 이 과목을 통해 두 학문의 학문적 접점과 차이를 배우면서 마음 치료에 필요한 새로운 방법과 실천적 관점을 모색한다.
Psychoanalysis and psychiatry both study and treat mental disorders and suffering that humans experience in society, but their methods and premises diverge significantly. However, the relationship between the two is complementary rather than antagonistic, and psychoanalytic methods are sometimes used in counseling in actual psychiatry. Through this course, students will learn the academic intersections and differences between the two disciplines, while exploring new methods and practical perspectives for mind treatment.
-
- 정신분석과자아심리학 PSYCHOANALYSIS AND EGO PSYCHOLOGY
-
자아심리학은 프로이트 이론을 계승하면서도 자아의 자율성과 현실 적응을 위한 긍정성을 강조하는 입장이다. 한편 무의식의 역동성을 강조하는 입장은 자아 심리학을 비판하면서 욕망을 강조한다. 본 과목에서는 자아의 본성과 기능, 그리고 정신분석의 목표를 둘러싼 일련의 논쟁을 살피면서 정신분석과 자아 심리학의 관계를 살펴본다.
Ego psychology is a position in Freud's theory that emphasizes the autonomy of the ego and positivity for adaptation to reality. Meanwhile, the position that emphasizes the dynamism of the unconscious criticizes ego psychology and emphasizes desire. In this course, we examine the relationship between psychoanalysis and ego psychology by examining a series of controversies surrounding the nature and function of the ego and the goals of psychoanalysis.
-
- 정신분석과자기심리학 PSYCHOANALYSIS AND PSYCHOLOGY OF SELF
-
코헛은 신경증과 이와 연관된 심리현상 분석에 치중하는 프로이트 정신분석을 보완하기 위해 자기애와 자기 개념을 핵심적으로 제기하면서 인간의 내면을 능동적으로 탐구하는 자기심리학을 발전시킨다. 본 과목에서는 자기와 연관된 여러 정신장애를 분석하고, 치유하는 자기심리학 이론을 배우면서 임상적 안목을 키운다.
In order to complement Freud's psychoanalysis, which focuses on the analysis of neurosis and related psychological phenomena, Kohut develops self-psychology that actively explores the inner side of the human being while proposing narcissism and self-concept as the core. In this course, students develop a clinical perspective while learning the theory of self-psychology that analyzes and heals various mental disorders related to self.
-
- 정신분석과예술치료 PSYCHOANALYSIS AND ART THERAPY
-
예술은 무의식의 표현이자 증상이다. 인간은 본래 심미적 취향을 가지고 있지만 무의식적 욕망을 표출하고, 다스리는 방편으로 예술 활동을 하기도 한다. 본 과목에서는 정신분석 이론과 개념에 근거해 예술 치료의 원리와 치료 방법론을 비판적으로 검토하면서 실천적 유용성을 이해한다.
Art is the expression and symptom of the unconscious. Humans are inherently aesthetically inclined, but they also engage in artistic activities as a way to express and control their unconscious desires. In this course, we examine the principles and treatment methodologies of art therapy based on psychoanalytic theories and concepts and understand their practical usefulness.
-
- 정신분석과연극치료 PSYCHOANALYSIS AND DRAMA THERAPY
-
이 교과목은 과거에 겪었던 사건의 연행 과정에서 창발하는 치료 효과를 몸으로 체험하고 그 체험 과정의 의미를 정신분석의 필수 개념들을 적용하여 대상화하는 능력의 향상을 목표로 한다.
This course aims to improve students' ability to physically experience the therapeutic effects of performing past events and to objectify the meaning of that process by applying the essential concepts of psychoanalysis.
-
- 전이와역전이 TRANSFERENCE AND COUNTERTRANSFERENCE
-
프로이트에게 전이는 분석 과정의 원동력으로, 역전이는 분석을 방해하는 장애물로 여겨졌다. 오늘날 많은 학파에서는 전이가 프로이트의 생각보다 더 다양하고 폭넓은 방식으로 일어난다는 것을 보고하는 한편, 역전이를 내담자의 내면세계에 알려주는 유용한 수단으로 여긴다. 이 수업은 프로이트에서 오늘날에 이르기까지 전이와 역전이를 둘러싼 논쟁점을 살펴보는 것을 목표로 한다.
For Freud, transference was seen as a driving force in the analytical process, and countertransference as an obstacle to analysis. While many schools today report that transference occurs in more diverse and broader ways than Freud thought, countertransference is viewed as a useful means of communicating the inner world of the client. This course aims to examine the controversies surrounding transference and countertransference from Freud to the present day.
-
- 애착이론 ATTACHMENT THEORY
-
애착이론의 창시자 보울비 이래로 애착이론과 정신분석은 반목과 논쟁을 거듭해 왔다. 그러나 90년대부터 애착이론을 원용한 정신분석가들이 출현함에 따라 두 진영 간의 대화 가능성이 열리고 있다. 이 수업은 애착이론과 여러 정신분석 학파 간의 관계를 조명함으로써 애착이론과 정신분석 간의 비환원적인 대화를 시도하는 것을 목표로 한다.
Since the founding of attachment theory by Bowlby, attachment theory and psychoanalysis have been at war with each other. However, since the 1990s, as psychoanalysts using attachment theory emerged, the possibility of dialogue between the two camps have opened up. This course aims to attempt a nonreductive dialogue between attachment theory and psychoanalysis by illuminating the relationship between attachment theory and various psychoanalytic schools.
-
- 아동정신분석 CHILD PSYCHOANALYSIS
-
1920년대에 안나 프로이트와 멜라니 클라인의 논쟁 이래 위니코트의 충분히 좋은 엄마 와 라캉의 가족의 증상으로서의 아이, 프랑수아즈 돌토의 통찰이 가미되면서 아동정신분석은 현대 정신분석에서 핵심 영역으로 부상했다. 이 수업에서는 아동정신분석의 주요 문헌을 읽으면서 어떻게 아동을 독특한 무의식을 갖는 한 명의 주체로 만나야 하는지 살펴볼 것이다.
Ever since the debate between Anna Freud and Melanie Klein in the 1920s, with the insights of Winnicott's “Good Enough Mother,” Lacan's theory of the child as a symptom of the family, and the observations of François Dolto, child psychoanalysis has emerged as a key area in modern psychoanalysis. In this course, reviewing the main literature on child psychoanalysis, we will look at how to meet the child as a singular subject with a unique unconscious.
-
- 사회정신분석 SOCIAL PSYCHOANALYSIS
-
정신분석은 개인의 무의식을 탐구하면서 심리 치유를 모색하기도 하지만 사회와 집단의 심리를 무의식에 입각해 탐구하기도 한다. 마르쿠제, 프롬 등이 대표자다. 본 과목에서는 기존의 사회심리학과 차별되는 정신분석의 사회 심리 이론은 어떤 지향점을 갖는지를 공부한다. 사회와 대중 심리, 구성원의 상호 작용, 집단 무의식의 탐구를 통해서 사회 심리를 분석하는 방법론을 배운다.
Psychoanalysis seeks psychological healing by exploring the individual's unconsciousness, but it also explores the unconsciou of our society and groups. In this course, we study what orientation the social psychological theory of psychoanalysis has, which is different from existing social psychology. Learn methodology for analyzing social psychology through exploration of social and popular psychology, member interaction, and collective unconsciousness.
-
- 비교정신분석 COMPARATIVE PSYCHOANALYSIS
-
본 과목은 정신분석 학파 간의 이론적, 임상적 입장이 어느 지점들에서 만나고 갈라지는지 고찰하는 것을 목적으로 한다. 예컨대 클라인 학파와 라캉 학파가 자아, 상징, 대상, 육체, 트라우마, 정동, 자폐증과 관련하여 어떤 점에서 논쟁하는지 살펴볼 수 있다. 이를 통해 당파적 논리가 아니라 담론자체에 충실한 정신분석의 논쟁사와 실천적 목표에 숙고할 기회를 얻을 수 있을 것이다.
The purpose of this course is to examine where the theoretical and clinical positions of the psychoanalytic schools meet and diverge. For example, we can examine the arguments of the Klein and Lacan schools with respect to the self, symbol, object, body, trauma, affect, and autism. Through this, it will be possible to obtain an opportunity to reflect on the controversial and practical goals of psychoanalysis while staying faithful to the discourse itself rather than partisan logic.
-
- 라캉정신분석 LACANIAN PSYCHOANALYSIS
-
라캉은 ‘프로이트로의 복귀’를 주창하는 한편 언어적 구조라는 무의식의 개념을 개척함으로써 정신분석을 혁신했다. 이 과목은 라캉 정신분석을 구체적인 역사적 맥락, 개별적인 임상 사례, 여타 학파와의 공통점 및 차이점 속에서 접근함으로써 라캉 정신분석을 이해하는 것을 목표로 한다.
While Lacan advocated a “return to Freud,” he also revolutionized psychoanalysis by pioneering the concept of the unconscious as a linguistic structure. This course aims to understand Lacanian psychoanalysis by approaching it in specific historical contexts, individual clinical case studies, and examinations of similarities and differences with other schools.
-
- 라캉임상실제 LACAN AND CLINICAL PRACTICE
-
이 수업은 신경증/도착증/정신증에 대한 라캉적 관점을 개괄하고, 『에크리』 와 『세미나』의 핵심 쟁점을 임상 실제에 맞추어 탐구하는 것을 목표로 한다. 나아가 수강생이 자신의 분석 경험이나 기존의 임상 사례를 라캉적 관점에서 사유하고 공식화할 수 있도록 돕는다.
This course aims to summarize the Lacanian perspective on neurosis/perversion/psychosis, and to explore the core issues in Écrits and the Seminars of Lacan in accordance with clinical practice. Furthermore, this course seeks to help students to think and formulate their analytical experience or existing clinical cases from a Lacanian perspective.
-
- 도착증과성충동 PERVERSION SEXUAL IMPULSES
-
프로이트가 유아의 다형도착성을 규명하고 도착증을 신경증의 음화로 파악한 이래로 도착증은 주요한 심리적 구조로 자리매김했다. 이 수업에서는 정신분석의 성 충동 개념에 근거해 도착증의 심리 구조를 살펴보고, 관음증, 노출증, 사디즘, 마조히즘, 페티시즘 사례 연구를 통해 도착증 임상에서 유념해야 할 점에 대해 논의할 것이다.
Ever since Freud identified polymorphic perversion in infants and identified perversion as a negative of neurosis, perversion has been established as a major psychological structure. In this course, we will examine the structure of perversion in terms of etiology, illusion, drive impulse, and relationship with others, and discuss salient issues in the clinical perversion through case studies of voyeurism, exhibitionism, sadism, masochism, and fetishism.
-
- 나르시시즘과성격장애 NARCISSISM AND PERSONALITY DISORDERS
-
오늘날 나르시시즘과 성격 장애는 정신분석과 정신의학의 주요 쟁점이다. 특히 개인 및 집단 개인들 간 집단 간 갈등이 심화되고 자기애가 성격 장애의 일종으로 문제시되는 동시대 세계에서 두 쟁점에 대한 성찰은 필요불가결하다. 이 수업은 자기애와 공격성에 대해 서로 다른 이론적, 임상적 논의를 전개한 분석가들의 저작을 비교, 분석하는 것을 목표로 한다.
In our time, narcissism and personality disorders are major issues in psychoanalysis and psychiatry. In particular, in the contemporary world where conflicts between individuals and groups between individuals intensify and narcissism is viewed as a type of personality disorder, reflection on these two issues is essential. This course aims to compare and analyze the works of analysts who have developed divergent theoretical and clinical discussions on narcissism and aggression
-
- 광기와정신증 MADNESS AND PSYCHOSIS
-
정신분석 이론에 따르면 인간 주체는 본질적으로 망상적 구조를 내재하고 있다. 광기는 이성의 또 다른 모습이기도 하다. 이 수업에서는 다양한 정신증 사례를 통해 정신증의 진단, 원인, 발병에 대해 살펴보고, 정신증자가 어떻게 자신의 심리적 현실을 보충하고 안정화하는지, 정신증자에 대한 분석에서 정신분석은 어떤 입장을 취해야 하는지, 오늘날 정신증이 어떻게 조용한 광기의 형태로 일상 속에 스며들었는지에 대해 고찰한다.
According to psychoanalytic theory, the human subject inherently has a delusional structure. Through various case studies, this course examines the diagnosis, causes, and onset of psychosis, how the psychotic supplements and stabilizes their psychological reality, what position psychoanalysis should take in the analysis of the psychotic, and how psychosis infiltrates into everyday life in the form of quiet madness.
-
- 프로이트임상실제 FREUD AND CLINICAL PRACTICE
-
프로이트는 꿈, 증상, 백일몽, 실언 및 실착, 콤플렉스를 통해 드러나는 무의식에 접근함으로써 정신분석 임상을 창안했다. 이 수업은 프로이트의 메타심리학 논문과 사례 연구를 쟁점 중심으로 탐구하면서 오늘날의 임상 실제에서도 유효한 프로이트의 유산은 무엇인지, 또 우리가 넘어서야 할 프로이트의 한계는 무엇인지 성찰하는 것을 목표로 한다.
Freud invented the psychoanalytic clinical practice by approaching the unconscious through dreams, symptoms, daydreams, parapraxes, and complexes. Through the exploration of Freud's metapsychological papers and case studies with a focus on core issues, this course aims to reflect on Freud's legacy, measuring its validity in today's clinical practice and identifying its limits that we must overcome.